راهنمای خرید خودرو به روش اقساطی: مطلبی جامع در مورد تهیه خودروی پراید

مقدمه:
خرید قسطی خودرو می‌تواند یکی از تصمیم‌های مهم و پرهزینه زندگی باشد. در این مقاله، به معرفی خودروی پراید به عنوان یک گزینه اقتصادی و همچنین راهنمای خرید آن به روش اقساطی می‌پردازیم.

پراید در ایران به دلیل پایین بودن هزینه ساخت و قطعات جانبی، سال‌ها پرفروش‌ترین خودروی ایران بود اما با مقایسه فناوری خودروهای جدید با قیمت کمتر در کشورهای خارجی برای مثال مدل‌های هیوندای اکسنت، شورلت آویو، فورد فیستا، تویوتا یاریس، هوندا فیت، کیا فورت و نیسان سنترا باعث انتقادات فراوانی به این خودرو در سال‌های گذشته شده‌است. پس از سال‌ها جدال بر سر این خودرو، تولید پراید در تیرماه ۱۳۹۹ متوقف شد.

پراید در ایران برای بیش از ۲۰ سال آن هم در مدل‌های مختلف تولید شده‌است. مدل‌های مختلف پراید در ایران شامل دو مدل سدان ۱۳۱ و ۱۳۲، یک مدل هاچ‌بک ۱۱۱، یک مدل لیفت‌بک با نام ۱۴۱، و یک مدل وانت با نام ۱۵۱ می‌شوند. علاوه بر این مدل ۱۳۱ پیش از تغییر طراحی داخلی و بروزرسانی‌های جزئی در نمای بیرونی، با نام سایپا صبا شناخته می‌شد و مدل هاچ‌بک آن که سپس با مدل ۱۱۱ جایگزین شد نیز سایپا نسیم نام داشت.

بنابر اعلام شرکت سایپا تولید مدل‌های ۱۳۲، ۱۱۱ و ۱۳۱ به‌ترتیب در دی ۱۳۹۸، اردیبهشت ۱۳۹۹ و تیر ۱۳۹۹ متوقف شد و خودروهای تیبا، ساینا و کوییک جایگزین مدل‌های پراید شد.

امکانات خودروی پراید:

خودروی پراید یک خودرو ساده و کارآمد است که به دلیل هزینه‌ی مناسب و قطعات آسانی که برای آن در دسترس است، در بازار ایران محبوب است. امکانات معمولی مثل سیستم صوتی، تهویه مطبوع، سیستم‌های ایمنی اصلی مثل ترمزها و کیسه‌های هوا وجود دارد. این خودرو معمولاً به عنوان یک خودرو اقتصادی با قیمت مناسب و مصرف سوخت کم شناخته می‌شود.

ایمنی خودرو پراید:

خودروی پراید دارای برخی از سیستم‌های ایمنی اساسی مانند ترمزهای ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) و کیسه‌های هوا است. اما بیشتر مدل‌های قدیمی‌تر این خودرو از این سیستم‌ها پشتیبانی نمی‌کنند. همچنین ایمنی با توجه به استانداردهای جدید، می‌تواند مورد انتقاد قرار گیرد.

 

مدل های مختلف پراید:

سایپا ۱۱۱

سایپا ۱۱۱ (مروارید) در اصل مدل هاچ‌بک سایپا ۱۳۲ است که در ۲۳ دی ۱۳۸۸ از آن رونمایی و از سال ۱۳۸۹ روانهٔ بازار شدسایپا با راه‌اندازی تشکیلات جدید تولید خودرو در کاشان مدل هاچ‌بک پراید را با تغییرات اندکی در چراغ‌های جلو و عقب و تغییر فرم شیشه عقب به روانهٔ بازار کرد.در ابتدای تولید برای این خودرو نام مروارید انتخاب شد که سپس به سایپا ۱۱۱ تغییر نام داد. تولید این مدل در اوایل سال ۹۹ متوقف شد.این خودرو در تونس توسط والیس‌کار و با نام والیس ۶۱۹ تولید و عرضه می‌شود.

سایپا ۱۳۱

در واقع همان پراید صبا است که طی پروژه X100 در سال ۱۳۸۹ پس از تغییر طراحی داشبورد و گرافیک جدید داخل چراغ‌های جلو و عقب و سپر جلو به این عدد سه رقمی تغییر نام داد. از امکانات برتر ۱۳۱ نسبت به پراید صبا می‌توان به ۲ کیسه هوا، ترمز ضد قفل، فرمان هیدرولیک، تنظیم ارتفاع چراغ جلو و کریستالی شدن چراغ‌ها اشاره کرد.ارزان‌سازی‌هایی که بر روی این خودرو انجام شد (حذف سیستم صوتی، حذف لچکی روی ستون‌های عقب) کمی عجیب به نظر می‌رسید و موج اعتراض مشتریان و رسانه‌ها را در پی داشت. تولید این خودرو در مرداد ۱۳۹۹ متوقف شد.

بعد از پروژه X100 سایپا که اواخر دهه 80 شمسی و با هدف ارتقای خانواده پراید معرفی شد، سایپا 131 تنها عضو این خانواده بود که تولید آن به موازات نسخه فیس‌لیفتش (یعنی 132) همچنان ادامه داشت. 131 همچون برادرانش، به لحاظ بهره‌گیری از سه آپشن «فرمان هیدرولیک» و «ترمز ABS» و «ایربگ راننده»، دارای تیپ‌های مختلفی بود که از میان آن‌ها، تیپ ST ارزان‌ترین تیپ (بدون سه آپشن) و تیپ EX نیز گران‌ترین تیپ (دارای هر سه آپشن) بود. تیپ‌های بین این دو نیز هرکدام‌شان، یکسری چیزها را نداشتند! مثلا تیپ SL فقط ترمز ABS دارد. تیپ LX فقط فرمان هیدرولیک دارد. تیپ LE فقط ایربگ راننده دارد و تیپ SX نیز هم فرمان هیدرولیک و هم ترمز ABS دارد. اما از سال 1392 و 93 که تولیدانبوه 131 یورو4 با چندین تغییر مختصر فنی آغاز شد ولی سایپا، 131 یورو4 را فقط در دو تیپ SE و TL عرضه کرد. تیپ SE آن مشابه تیپ EX سابق بود و هر سه آپشن را داشت ولی ایربگ شاگرد هم به آن اضافه شده بود. تیپ TL آن نیز (که خیلی زود از بازار حذف شد) در همه چیز با تیپ SE برابری می‌کرد (یعنی هم دو ایربگ بود و هم ترمز ABS داشت) ولی فرمان هیدرولیک را از روی آن حذف کرده بودند.

پراید ۱۳۱ لو آپشن‌ترین خودرو بازار ایران است و تجهیزات و امکانتش فقط سه مورد را شامل می‌شود: کیسه هوا، فرمان هیدرولیک و ترمز ABS. تیپ ST کلا هیچ آپشنی ندارد. تیپ SL فقط دارای ترمز ABS است. تیپ LX فقط فرمان هیدرولیک دارد. تیپ LE فقط یک ایربگ برای راننده دارد. تیپ SX مجهز به فرمان هیدرولیکی و ترمز ABS است. تیپ TL که در سال ۹۲ عرضه شد دارای ترمز ABS و کیسه هوا راننده و سرنشین جلو است. فول آپشن‌ترین پراید ۱۳۱، تیپ SE است که هر سه آپشن فوق را دارد.

مشخصات و عملکرد فنی

محور محرک دیفرانسیل جلو
حجم موتور ۱۳۲۳ سی سی
نوع موتور M13
حداکثر قدرت ۷۱ اسب بخار در ۵۲۵۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور ۱۰۸ نیوتن متر در ۲۷۵۰ دور در دقیقه
شتاب ۱۴.۵ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت
تعداد سیلندر ۴
تعداد سوپاپ ۸
انتقال قدرت ۵ سرعته دستی
مصرف سوخت ترکیبی ۶.۴ لیتر در صد کیلومتر
استاندارد آلایندگی یورو ۴
سیستم فرمان هیدرولیکی
سیستم تعلیق جلو مک فرسون فنر لول
سیستم تعلیق عقب نیمه مستقل
نوع بدنه سدان کوچک
نوع رینگ فولادی
نوع شاسی یکپارچه
ترمز جلو دیسکی
ترمز عقب کاسه‌ای

 

سایپا ۱۴۱

پراید ۱۴۱ در واقع مدل لیفت‌بک سایپا ۱۳۱ یا در واقع همان سایپا صبا است که در طراحی آن فرم لیفت‌بک نسل دوم فورد فستیوا مدنظر طراحان بوده‌است این تغییر در طراحی در دورانی انجام گرفت که بازار خودروی ایران از نظر تنوع مدل‌های عرضه شده بسیار فقیر بود و ساپیا نیز تبلیغات بسیاری در زمینه ۱۴۱ به راه انداخت.با وجود طرح متفاوت نسبت به مدل‌های سدان، به‌دلیل استقبال پایین بازار این خودرو همواره نسبت به سایر پرایدها با قیمت پایین‌تر عرضه می‌شد تا بتواند نظر مشتریان را به سوی خود جلب کند.تولید این مدل در سال ۱۳۹۳ متوقف شده‌است

سایپا ۱۴۱ در کشور ونزوئلا تحت نام تروپیال (پرنده ملی ونزوئلا) فروخته می‌شد. قرار بود این خودرو ۹۲ درصد بازار ونزوئلا را در دست بگیرد، اما این موضوع محقق نشد و در سال تنها حدود ۲۰۰۰ دستگاه از این خودرو در ونزوئلا تولید می‌شد.

خانواده X100 پراید در چند تیپ تولید شده است که فول ترین تیپ این خودرو نسخه SE است.

تیپ‌های پراید
تیپ اس‌تی ST اس‌ال SL اس‌ایکس SX ال‌ایکس LX ئی‌ایکس EX تی‌ال TL اس‌ئی SE
فرمان هیدرولیک
ترمز ABS
ایربگ راننده
ایربگ سرنشین

روش خرید خودرو به روش اقساطی:

برای خرید یک خودرو به روش اقساطی، می‌توانید به این ترتیب عمل کنید:
1. مقداری پیش پرداخت: برخی از فروشندگان خودروها برای شروع یک قرارداد اقساطی، مقداری پیش پرداخت از شما می‌خواهند.
2. پیگیری تصویب اعتبار: اکنون بیشتر فروشندگان خودروها امکاناتی را فراهم می‌کنند که به شما این امکان را می‌دهد که آنلاین به تصویب اعتبار برسید.
3. پرداخت ماهیانه: پس از پرداخت پیش پرداخت معقول، شما می‌توانید یک توافقنامه برای پرداخت‌های ماهانه در نظر بگیرید که شامل مبلغ وام و نرخ بهره است.
4. رسیدگی به قرارداد: پس از تصویب، شما می‌توانید به امضای قرارداد بپردازید و خودرو را ارائه کنید.

قبل از هرگونه تصمیم گیری، بهتر است با مشاوران مالی صحبت کنید و شرایط مختلف بهره‌وری و اقساطی را مقایسه کنید تا بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید.

خلاصه:
در این مقاله به معرفی خودروی پراید، امکانات آن و راهنمای خرید آن به روش اقساطی پرداخته شد. امیدواریم که این اطلاعات به شما کمک کرده باشد تا تصمیم مناسبی در خرید خودرو به روش اقساطی بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس فوری